tisdag 19 juli 2011

Svar om bolån från Swedbanks privatekonom Ylva Yngveson

Jag har tidigare skrivit ett antal inlägg på temat "vad händer med mina bostadslån om bostaden sjunker i värde". Jag har ställt frågan till företrädare för SEB, SBAB och Swedbank. Deras svar finns att läsa här, här respektive här.

Jag var särskilt förbryllad av svaret jag fick från Swedbanks kundtjänst. Där fick jag veta att det inte var några problem om jag saknade säkerhet på delar av mitt lån, och att jag gärna fick öka belåningen om min bostad skulle stiga i värde.

För att få en andra åsikt från Swedbank skickade jag samma e-mail till Ylva Yngveson som är Chef Institutet för Privatekonomi (och bland annat har en blogg på Swedbanks webbsajt). Nedan följer min fråga och Ylvas svar:

Hej Ylva,
Med tanke på den senaste tidens uppgifter i media om att de svenska bostadspriserna är på väg ner har jag följande fråga:
Låt oss säga att jag har köpt en bostad under senaste året med ett bolån på runt 85% av priset och ett litet blancolån utöver det. Vad händer om bostadspriserna faller tex 15% på ett års sikt? Kommer banken kräva att jag ökar blancodelen av mitt bostadslån, eftersom säkerheten minskat i värde? Skulle detta innebära att jag måste amortera mer?
Hej! 
Tack för din fråga! 
Banken går inte in och ändrar i efterhand på det viset. Jag hörde talas om att det var någon bank som krävde omläggning i samband med 90-talskrisen, men det var inte det vanliga. Så länge man sköter lånen är situationen helt ok för bankerna. Man har ju inget att tjäna på att försämra för låntagaren i det läget. Skulle regelverk förändras kan det bli annorlunda, något som inte går att sia om idag. För din egen skull (minskad sårbarhet) är det bra att få ned belåningsgraden förstås! 
Vänliga hälsningar
Ylva
Man kan väl med detta konstatera att bankerna knappast står i startgroparna för att omförhandla villkoren med pressade bostadsägare. Men jag tycker förstås att man även ska fokusera på orden om minskad sårbarhet samt att regelverk kan förändras. Som bolånetagare är det upp till en själv att se till att hålla sin belåning på rimlig nivå för att inte riskera att bli föremål för långivarens godtycke.

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant inlägg. Varför inte också fråga Nordea och Handelsbanken?

    /Tobias

    SvaraRadera
  2. Tobias,
    Jag kanske gör det i ett senare skede (är övertygad om att de kommer svara likadant som de redan tillfrågade). Kanske skulle det vara intressant att ställa samma fråga igen om ett till två år.

    SvaraRadera