onsdag 6 juli 2011

Brev till Mäklarsamfundets vd

Igår skrev jag om reaktionerna på Riksbankens räntehöjning. Jag blev förbryllad över ett pressmeddelande från Mäklarsamfundet, där det uppgavs att hälften av bolånekunderna nu kommer få svårt att klara sina bostadslån. Jag har nu noterat att fler än jag är förbryllade över detta, bloggen Cornucopia? skrev detta inlägg och bloggen Flute-tankar skrev detta.

Vad menade Mäklarsamfundets vd Jeanette Gustafsdotter egentligen? För att ge Mäklarsamfundet och Gustafsdotter en chans att förklara sig har jag under morgonen skickat nedanstående e-mail. Jag återkommer med eventuellt svar från Mäklarsamfundet.


Hej Jeanette,

Jag har några frågor kring Mäklarsamfundets pressmeddelande igår angående Riksbankens räntehöjning.

1. I pressmeddelandet står att hälften av bolånekunderna kommer få svårt att klara sina bolån. Vid vilken räntenivå räknar Mäklarsamfundet med att detta kommer inträffa? Har Mäklarsamfundet gjort en undersökning som allmänheten (jag) kan få ta del av?

2. I pressmeddelandet står att Riksbanken ska motverka inflation över 2 procent. Senare står det att Riksbanken gjorde fel att höja, trots att inflationen är 3,3 procent. Hur resonerar Mäklarsamfundet kring detta?


Vänliga hälsningar och tack för hjälpen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar