onsdag 15 juni 2011

Investeringar

Det svåra är inte att göra bra affärer, det svåra är att undvika att göra dåliga affärer.

En enkel väg till ett rikare liv (vad det nu innebär) är att fokusera på att undvika dåliga affärer. Undvik konsumtionshysteri. Köp inte sådant du inte behöver. Enkla råd som är svåra att följa.

Den sämsta investeringen du gör i ditt liv kommer förmodligen vara en bil. Många av oss måste ha en bil, men måste vi verkligen ha läderklädsel, extra mugghållare, sportlister och sportfälgar? Förvånansvärt få inser hur hög den egentliga milkostnaden blir för en ny bil. Som konsumenter fokuserar vi mycket på bilens bensinkonsumtion. Vi betalar gladeligen extra för en modern motor med, säg 10%, lägre bränsleförbrukning än föregående modell. Detta gör man för att få ekonomi i sitt köp.

Anta att jag idag köper en ny Volvo V70. De tycks kosta runt 300 000 kr. Drygt tre år och 6000 mil senare är samma bil värd ungefär 150 000 kr (kolla själv på exempelvis Blocket). Givet ett bensinpris på 14 kr/l och en förbrukning på 0,7 l/mil har jag (lågt räknat) haft följande kostnader under perioden:

Bensin: 6000*14*0,7 = 58 800
Värdeminskning: 150 000
Service: 10 000
Tvätt m.m.: 5 000

Summa: 223 800 kr
Milkostnad: 37 kr (varav bensin endast 9,8 kr)

Bilen kommer alltså att kosta ungefär 37 kr/mil de första 6000 milen. Den största kostnaden är värdeminskningen med 25 kr/mil. Om man behåller bilen längre än så blir milkostnaden lägre, trots att kostnader för skatt, däck och reparationer tillkommer.

Många säger att man bör byta bil vart tredje år av ekonomiska skäl, eftersom efter tre år har bilen "fortfarande kvar en del värde". Det är givetvis rent struntprat och bilförsäljarpropaganda.

Som ivrig förespråkare av sparande försöker jag sätta min konsumtion i relation till mitt sparande. Hur många månadslöner spenderar jag på min bil varje år? Hur många månadslöner sparar/investerar jag varje år?

2 kommentarer:

  1. Glöm inte skatt, garage och försäkring, som också kostar...

    SvaraRadera
  2. Flute
    Så sant, dock brukar försäkringen vara "billig" de första åren då vagnskadegarantin finns kvar. Miljöbilar är skattebefriade i fem år. Lägg till parkeringsavgifter om du bor i en större stad. Och trängselavgifter om du bor i Stockholm.

    SvaraRadera