söndag 18 september 2011

Försvarsindustrin

Det har blivit ett litet ofrivilligt uppehåll i mitt bloggande. Den gångna veckan har jag besökt Defence and Security Equipment International (DSEi) i London, och min fritid blev mer begränsad än jag hade trott. DSEi är, enligt arrangörerna själva, världens största mässa/utställning för försvar och säkerhet. Här finns utställare av i stort sett all militär materiel man kan tänka sig. Mässan hålls vid Excel i Canary Wharf så det finns goda möjligheter att köra dit fartyg. I år kunde man bevittna, bland många andra, detta.

Jag kunde konstatera att i år fanns det ett stort fokus på piratproblematiken. Jag är inte alls insatt i vilka lagar som gäller för handelsfartyg på internationellt vatten, men jag antar att man inte får vara beväpnad hur som helst. Harpuner och signalpistoler (eller snarare signalgranattillsatser) tycks hamna i någon sort gråzon dock. För den lite mer resursstarke (tänk större rederier) finns diverse akustiska lösningar. Tanken är då att man skickar ut koncentrerade ljudvågor som är outhärdliga för en angripare. Det är för mig oklart hur välbeprövad denna lösning är, men den som är intresserad kan säkert hitta massor av information på internet.

BAE Systems tog som vanligt upp mest plats på mässan. De stoltserade med bland annat en ny variant av det vi svenskar känner som Stridsfordon 90. Denna version har försetts med en 120 mm kanon och kallas CV90120 (är det någon mer än jag som slås av att det är farligt nära samma beteckning som postnumret i Aaron Spellings klassiska TV-serie Beverly Hills 90210?). Samma eldkraft som en stridsvagn, men med bättre rörlighet och sämre pansar alltså. Det exemplar som ställdes ut på DSEi var givetvis försett med BAE:s kamoufalgesystem, ADAPTIV. ADAPTIV inte bara minskar IR-signaturen, utan kan även användas till att härma andra fordons signaturer. Det som i fiendens IR-sikte ser ut som en Volvo 240 är i själva verket en CV90120, är tanken. Återigen, jag har ingen aning hur bra denna finess är i praktiken. Finns det någon läsare med djupare kunskaper?

En annan sak jag noterade på mässan är kinesernas frammarsch. Jag gick in i en stor monter tillhörande ett företag med kinesiskt, och för mig helt okänt, namn. Det visade sig att det företaget hade levererat både u-båtar och diverse fartyg till kinesiska flottan.

De som har besökt en mässa som DSEi vet att det kan vara lätt bisarra tillställningar. På liknande tillställningar har jag sett bikinibrudar springa runt med kulsprutor i PR-syfte. På DSEi noterade jag att den pakistanska vapentillverkaren Pakistan Ordnance Factories (med den lämpliga förkortningen POF) satsade hårt på att marknadsföra guldpläterade handeldvapen. Osmakligt, men tydligen populärt i bland annat Irak.

Även den kommande veckan innehåller en del resande för mig (Östeuropa), men jag hoppas att kunna få mer tid till att skriva. Det blir förresten spännande att se om Grekland tillåts gå i konkurs innan jag kommer tillbaka till Sverige på fredag.

1 kommentar:

  1. Angående ADAPTIV, skitbra nu kan lede fi ursäka skjutandet på varenda civil bil...... :-(

    SvaraRadera