tisdag 15 november 2011

Fokus på kärnverksamheten

Häromdagen såg jag TV-reklam för Arbetsförmedlingen på bästa sändningstid. Jag frågade mig vad nyttan med att spendera skattepengar på ett sådant inslag kunde vara. Jag började sedan att fundera på nyttan med Arbetsförmedlingen som helhet och laddade därför hem deras årsredovisning för 2010 och läste lite. Jag noterade att det inte framgår (jag lyckades åtminstone inte hitta någon tydlig uppgift) hur många arbeten som förmedlades under året. Det framgår hur många av de inskrivna som fått ett jobb, men det är ju inte samma sak - de kan ju exempelvis ha fått jobb via privata aktörer.

För mig framstår det som mycket konstigt att en organisation vars huvudsakliga uppgift är att förmedla jobb inte tydligt redovisar hur många jobb de förmedlar. Det är ju det mest relevanta nyckeltalet för en verksamhet av denna typ (antal förmedlade jobb per krona). Det finns massor av statistik över hur många telefonsamtal och e-mail man har tagit emot och besvarat, men det är ju egentligen inte relevant; om Arbetsförmedlingens anställda svarar på en miljard e-mail om dagen så spelar det ingen roll så länge man inte förmedlar några jobb. Det verkar som att Arbetsförmedlingen, för att använda en klyscha från näringslivet, har tappat fokus på kärnverksamheten. Att redovisa statistik om antal möten med "kunder" är ju bara snömos, det tillför inget faktiskt värde. Inte förrän kunden har fått ett jobb att gå till.

Arbetsförmedlingen har för övrigt drygt 10 000 anställda och tog 2010 emot anslag för driftskostnader om cirka 6 miljarder från regeringen. Till detta kommer intäkter i form av avgifter och annat om cirka en miljard, som används för att driva verksamheten.

Jag har i alla fall skickat ett e-mail till Arbetsförmedlingens presskontakt. Förhoppningsvis kan jag få svar på min fråga. Annars bidrar jag väl i bästa åtminstone till att bättra på statistiken om antalet behandlade e-mail.

Tillägg: Idag rapporterar SCB via DN/SvD att 6,8 procent av den svenska arbetskraften är arbetslös.

2 kommentarer:

  1. Den officiella uppgiften är att förmedla jobb, men i själva verket är många av de anställda hos Arbetsförmedlingen icke gångbara på den konkurrent utsatta arbetsmarknaden. Brutalt sagt, ja, men det finns faktiskt mer än en gnutta sanning.
    Samhall de luxe, helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. AF har ju som huvudsaklig uppgift att motivera och kontrollera att arbetslösa aktivt söker jobb, annars uppfyller de inte de ekonomiska behoven för att hålla nere inflationsdrivande lönenivåer. Sedan så förmedlar de en del jobb, jag tycker att det verkar vara förvånande få företag som använder sig av deras tjänster utan istället betalar rekryterings företag även för relativt okvalificerade jobb.

    SvaraRadera